سهم دو سومی فروش فیلمهای کمدی در نیمه نخست امسال از کل فروش
کد خبر: ۶۵۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 24 September 2018

بانی فیلم: چه خوشتان بیاید و چه نه، کمدی ها نیمه نخست امسال حسابی ترکتازی کرده اند. به طوری که سهم فروش فیلمهای کمدی در نیمه نخست امسال از مبلغ کل فروش، بالغ بر دو سوم را دربرمی گیرد.در واقع سهم فیلم‌های کمدی از فروش شش ماه اخیر سینمای ایران ۶۳ درصد برآورد شده است. هر چند این کمدی ها اغلب چنان سبکسرانه، سطحی و بی کیفیت هستند که در مقایسه با معمولی ترین فیلمهای طنز سینمای ایران هم یک پای آنها لنگ می زند. کمدی هایی که انواع شوخیهای جلف و زننده در آنها رواج پیدا کرده و با توسل به هر حرکت غیرمتعارف و رفتار ناهنجاری دست و پا می زنند تا تماشاگر را بخندانند. شبه کمدی هایی کم ارزش و غیرماندگار که بعضا با آمارسازیهای مبهم، القای رکوردشکنی می کنند و به شکل کاذبی صدرنشین هم می شوند.
با این حال فعلا و تا رسیدگی متولیان سینمایی به حال سینما،اوضاع به کام این کمدیهاست.بر این اساس، طبق آمار جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، ۱۲ فیلم کمدی از ابتدای سال به نمایش در آمده است که نسبت به کل فروش ۶۳ درصد از گیشه سینمای ایران را به خود اختصاص داد. فروش فیلم های سینمایی در بهار و تابستان امسال به رقم ۱۴۴ میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۷۸ هزار تومان رسید و از این میزان ۸۹ میلیارد و ۹۶۳ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۸۶ تومان رسیده است. از ابتدای سال ۳۶ فیلم در گونه‌های مختلف اجتماعی، کمدی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس اکران شد. بیشترین آمار فروش فیلم کمدی از ابتدای سال به فیلم هزارپا اختصاص یافت و نسبت به فروش کل ۲۴ درصد از فروش در شش ماه اول را به خود اختصاص داده است. فیلم سینمایی همه چی عادیه کمترین آمار فروش فیلم‌های کمدی را به خود اختصاص داده است.
البته نباید فراموش کرد برخی از این فیلمها بدون توجه به سقف اکران بیش از حد مجاز روی پرده جاخوش کردند. تخلفاتی که کمیته انضباطی شورای صنفی نمایش هم ترجیح داد وارد آن نشود!
از جمله فیلم «تگزاس» که بدون توجه به مفاد نظام نامه جدید اکران سراسری و گذر از سقف اکران، به نمایش خود در تعداد زیادی از سالنهای تهران و شهرستانها ادامه داد.
طبق اعلام آیین نامه جدید اکران،طول زمان قرارداد اکران یک فیلم در سینمای سرگروه حداقل دو و حداکثر چهار هفته است. در تبصره آن هم آمده ادامه اکران یک فیلم در سینما بر اساس قرارداد منعقده به صورت هفتگی و کف فروش تعیین شده در جدول پیوست این آیین نامه خواهد بود.سقف اکران یک فیلم در سینماهای تهران در شش ماه اول سال تا شش هفته و در شش ماه دوم سال تا هشت هفته است و در تبصره آن آمده پس از پایان سقف تعیین شده، فیلمها به شرط موافقت صاحب سینما مجازند حداکثر تا چهار هفته دیگر در سینماهای غیرگروه به نمایش خود ادامه دهند.
این یعنی سقف قانونی اکران برای هر فیلمی ۱۰ هفته است.
ساخته مسعود اطیابی در اواخر اکران بعد از ۱۳ هفته همچنان ۹۲ سالن را در اختیار داشت که مصداق بی قانونی بود.
در ادامه رقم فروش کمدیهای سینمای ایران در بهار و تابستان امسال را مشاهده کنید:
 هزارپا ۳۵۵,۰۷۵,۸۷۶,۶۴۲ ریال
 مصادره ۱۵۶,۹۱۳,۴۵۸,۷۷۰ ریال
 تگزاس ۱۴۴۰۲۱,۲۸۱,۲۵۱ریال
 لونه زنبور ۹۱,۴۵۸,۹۲۳,۳۸۲ ریال
 خجالت نکش ۴۵,۶۰۳,۵۶۹,۹۵۷ ریال
 دشمن زن ۳۱,۷۷۹,۶۹۰,۹۴۱ ریال
 دُم سرخ ها ۲۳,۸۸۳,۹۸۷,۹۷۵​ ریال
 کاتیوشا ۲۲,۲۴۴,۷۱۲,۹۷۴ ریال
 دلم می خواد ۱۵,۴۰۱,۹۲۱,۹۸۵ ریال
 به وقت خماری ۱۰,۸۸۳,۹۷۰,۹۹۰ ریال ​
 همه چی عادیه ۲,۳۷۱,۱۹۶,۹۹۹ ریال

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار